Top Digin

Loading

Polityka zwrotów i reklamacji

Reklamacje i zwroty

Uprawnienia Konsumenta do odstąpienia od umowy (zwrot)

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827) – zwaną dalej ustawą – Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się dla umowy, w wykonaniu której Sprzedawca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez Konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik (art. 27 ustawy).

Do zachowania terminu określonego powyżej wystarczy przekazanie Sprzedającemu oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone:

  • osobiście lub w placówce,
  • wysłane listownie na adres:
    4Hobby Joanna Kwaśny, ul. Zdrojowa 218b, 43-384 Jaworze,
  • w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres email: info@topdigin.pl.

Konsument może skorzystać ze wzoru oświadczenia konsumenta do odstąpienia od umowy zamieszczonego na stronie www.topdigin.pl w zakładce „zwroty i reklamacje”.

W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą (art. 31 ustawy).

Sprzedawca zwróci Konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Jeżeli Konsument wybrał inny niż najtańszy sposób dostawy oferowany przez Sprzedawcę, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu Konsumentowi poniesionych dodatkowych kosztów, co oznacza, że Konsumentowi przysługuje zwrot najtańszych kosztów dostawy oferowanych przez Sprzedawcę.

Sprzedawca dokona zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

W przypadku konieczności zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą Sprzedawca dokona zwrotu na rachunek bankowy przypisany do karty płatniczej Zamawiającego.

Jeżeli Sprzedawca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od Konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od Konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez Konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej (art. 32 ustawy).

Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz Sprzedawcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez Sprzedawcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że Sprzedawca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem (art. 34 ust. 1 ustawy).

Konsument ponosi koszty zwrotu towaru Sprzedawcy.

Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (art. 34 ust. 4 ustawy).

Towar podlegający zwrotowi należy:

  • dostarczyć w miarę możliwości w oryginalnym opakowaniu wraz z dowodem zakupu bądź innym alternatywnym dokumentem potwierdzającym zakup do placówki, w której dokonano zakupu, lub
  • odesłać w miarę możliwości w oryginalnym opakowaniu wraz z dowodem zakupu bądź innym alternatywnym dokumentem potwierdzającym zakup na adres:
    4Hobby Joanna Kwaśny, ul. Zdrojowa 218b, 43-384 Jaworze.

Towar podlegający zwrotowi musi być w stanie niezmienionym, tj. nie może nosić jakichkolwiek znamion użycia.

Sprzedający nie przyjmuje przesyłek nadanych za pobraniem.


Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje Konsumentowi w odniesieniu do umów określonych w art. 38 ustawy, m.in.:

  • świadczenie usług, jeżeli Sprzedawca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą Konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez Sprzedawcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
  • umowy, których cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi Sprzedawca nie sprawuje kontroli;
  • umowy, w których przedmiotem świadczenia jest produkt nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji Konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
  • umowy, w której przedmiotem świadczenia jest produkt ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia;
  • umowy, w której przedmiotem świadczenia jest produkt dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu nie można zwrócić ze względów higienicznych lub ochrony zdrowia, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  • umowy, w której przedmiotem świadczenia są produkty nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
  • umowy dotyczące napojów alkoholowych o cenie ustalonej przy zawarciu umowy i dostarczanych po upływie 30 dni, których wartość zależy od wahań na rynku;
  • umowy, w której Konsument wyraźnie żądał pilnej naprawy lub konserwacji;
  • umowy dotyczące dostarczania nagrań dźwiękowych lub wizualnych albo programów komputerowych dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, po otwarciu którego nie przysługuje zwrot;
  • dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem prenumeraty;
  • umów zawartych w drodze aukcji publicznej;
  • świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem, przewozem rzeczy, najmem samochodów, gastronomią oraz usługami rozrywkowymi i kulturalnymi, jeśli termin świadczenia jest określony w umowie;
  • dostarczania treści cyfrowych niezapisanych na nośniku materialnym, jeśli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za zgodą Konsumenta i po poinformowaniu go o utracie prawa odstąpienia od umowy.

Wszelkie pytania związane z wykonywaniem prawa odstąpienia od umowy można kierować telefonicznie pod numerem: 664 081 554 lub na adres e-mail: info@topdigin.pl.


Rękojmia i postępowanie reklamacyjne (reklamacje) z udziałem Konsumentów oraz Przedsiębiorców na prawach Konsumenta

Tam, gdzie wyraźnie nie zastrzeżono, każdy oferowany przez Sprzedawcę produkt jest fabrycznie nowy i wolny od wad, objęty gwarancją producenta.

4Hobby Joanna Kwaśny ponosi odpowiedzialność wobec Konsumenta i Przedsiębiorcy na prawach Konsumenta za brak zgodności Towaru z umową sprzedaży istniejący w chwili jego doręczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od momentu wydania lub upływu minimalnej trwałości Towaru.

4Hobby Joanna Kwaśny ponosi odpowiedzialność z tego tytułu na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2022 r. poz. 2337).

Do odpowiedzialności Sprzedającego z tytułu niezgodności towaru z umową w transakcjach zawartych przed 25 grudnia 2014 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 ze zmianami).

W transakcjach zawieranych od 25 grudnia 2014 r. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne towaru w zakresie określonym w przepisach zawartych w Tytule XI Dział II – „rękojmia za wady” ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 121 ze zmianami).


Wada fizyczna

Polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu Sprzedawca zapewnił Konsumenta, w tym przedstawił próbkę lub wzór;
  • nie nadaje się do celu, o którym Konsument poinformował Sprzedawcę przy zawarciu umowy, a Sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia do takiego jej przeznaczenia;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

W przypadku gdy kupującym jest Konsument, na równi z zapewnieniami Sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadziła rzecz do obrotu w ramach działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczanie na rzeczy swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent. Sprzedawca nie ponosi jednak odpowiedzialności, gdy zapewnień tych nie znał ani, oceniając rozsądnie, nie mógł znać albo nie mogły one mieć wpływu na decyzję Konsumenta o zawarciu umowy sprzedaży, a także gdy treść tych zapewnień została sprostowana przed zawarciem umowy.

Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli te czynności zostały wykonane przez Sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą Sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez Konsumenta, który postąpił według instrukcji otrzymanej od Sprzedawcy.


Wada prawna

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Konsumenta, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa Sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa.


Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy Konsumentowi.

W przypadku gdy kupującym jest Konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na Konsumenta.

Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy wolnej od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. W przypadku sprzedaży z udziałem Konsumenta bieg terminu nie może zakończyć się przed upływem dwóch lat od chwili wydania rzeczy Konsumentowi.


Jeżeli towar ma wadę, Konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że Sprzedawca niezwłocznie wymieni wadliwy towar na wolny od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli towar był już wymieniany lub naprawiany przez Sprzedawcę albo Sprzedawca nie uczynił należycie obowiązku wymiany towaru na wolny od wad lub usunięcia wady.

Konsument może również żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

Może zamiast zaproponowanego przez Sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez Konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez Sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady oraz niedogodności, na jakie narażałyby Konsumenta inne sposoby zaspokojenia.

Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.


Sprzedawca ustosunkuje się do złożonej reklamacji w terminie 14 dni od dnia otrzymania reklamacji. W przypadku uchybienia powyższego terminu ze strony Sprzedawcy, uważa się, że żądanie Konsumenta jest uzasadnione.


W przypadku uznania reklamacji Sprzedawca zobowiązuje się do:

  • wymiany towaru lub usunięcia wady w możliwie najszybszym terminie bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta,
  • zwrotu należnej kwoty w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru na rachunek bankowy wskazany przez Konsumenta,
  • zwrotu poniesionych kosztów związanych z dostarczeniem wadliwego produktu.

W przypadku wystąpienia wady produktu reklamację można zgłosić mailowo lub odsyłając towar wraz z dowodem zakupu bądź innym alternatywnym dokumentem potwierdzającym zakup do placówki Sprzedającego, w której dokonano zakupu lub odesłać produkt wraz z dowodem zakupu na adres:

4Hobby Joanna Kwaśny
ul. Zdrojowa 218b
43-384 Jaworze

Wskazując okoliczności dotyczące przedmiotu reklamacji, w szczególności:

  • rodzaju i daty wystąpienia wady,
  • czy Konsument domaga się usunięcia wady, wymiany towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy,
  • dane kontaktowe: adres do korespondencji, e-mail, telefon.

W celu ułatwienia i przyspieszenia procesu reklamacyjnego można skorzystać ze wzoru formularza reklamacyjnego dostępnego na stronie www.topdigin.pl w zakładce „zwroty i reklamacje”.

Jeżeli ze względu na rodzaj niezgodności, produktu lub sposób jego zamontowania dostarczenie produktu przez Konsumenta byłoby niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Konsument obowiązany jest udostępnić produkt Sprzedawcy w miejscu, w którym się znajduje.


Wszelkie pytania związane z wykonywaniem prawa rękojmi oraz procedurą reklamacyjną można kierować telefonicznie pod numerem: 664 081 554 lub na adres e-mail: info@topdigin.pl.


Opublikowano: 01.03.2025